markjorike.reismee.nl

Ollatantambo en Aqua Calientes (Machu Picchu)

Hoi Allemaal,

Vier dagen geleden verlieten we Cuzco (waar we overigens nu weer zijn) om te vertrekken naar lagere grond. Beidn hadden we toch wel veel last van de hoogte en het beste leek ons om naar Ollatantambo te gaan, dit ligt namelijk op 2700meter, dat scheelde 500meter met Cuzco. De reis erheen verliep soepel, we moesten alleen van de ene lokale bus over stappen op de andere lokale bus in Urubamba (ligt allmaal in de Sacred Valley.

Aangekomen in Ollatantambo zie je de ruïnes van de Inca om het dorp heen liggen (dit dorpje ligt in een vallei). Zelf de straten en de muren in het dorpje waren nog van de Inca tijd. Een erg schattig dorpje op het eerste gezicht, maar dan loop je verder het dorpje in en word je hoestend en proestend (door uitlaatgassen en zand dat omhoog stuift) bijna overreden door de Touringbussen. Het afritsbroeken/ fleecetruien/ bergschoenen gehalte is erg hoog!!! (willen niemand afvallen, maar dit soort reizigers zijn wij nou eenmaal niet)

Zijn naar een hostel gelopen (Chaska Wasi) een erg leuk hostel met een lieve vrouw als eigenaar (met vampiertanden). Hier konden we schoon, goedkoop en met gratis ontbijt slapen (wat wil een mens nog meer). Zij wees ons op een leuk restaurantje waar we goedkoop een lunch konden eten en die niet toeristisch was. Hier hebben we geluncht en daarna is Mark in bed gaan liggen (opkomend griepje) en Jorike heeft in het zonnetje op het balkon een boek gelezen, met een prachtig uitzicht trouwens. Aan beide kanten van de vallei liggen ruïnes, wat we de volgende dag te horen kregen was dat de ene kant een toeristische trekpleister was en de andere kant was gratis. O, we zijn en blijven Nederlanders dus kozen natuurlijk voor de gratis kant. Hier zijn we door de ruïnes gewandeld en dit bleken (na later erover te hebben gelezen) graanopslagruimtes te zijn van de Inca´s. Erg mooi (de foto´s volgen).

Hebben die dag kaarten gekocht voor de trein naar Aqua Calientes (wat warm water betekend) het dorpje dat het dichtst bij machu Picchu ligt en konden nog een treinkaart kopen voor zaterdag heen en terug.

Zijn dan ook zaterdag vertrokken met de meest TOERISTISCHE trein naar Aqua Calientes, daar aangekomen moesten we kaarten kopen voor een bus naar de top van de berg, waar Machu Picchu ligt en vervolgens moesten we ook nog kaarten voor de entree van Machu Picchu kopen (ehm hoezo uitbuiterij???). Waren blut toen we alles hadden betaald

Surprised

Maar goed toch maar met de bus omhoog gegaan, stapten in de eerste bus en je raad het al alleen maar bejaarden en bejaarde Japanners! Haha oh nee ook twee duitsers van onze leeftijd. Na 8km omhoog kwamen we dan aan bij Machu Picchu, waar we voor de ingang struikelden over alle afritsbroeken en bergschoenen en wandelstokken! Oh en niet te vergeten alle Peruanen die gids willen zijn.

Kortom het is ons een beetje tegengevallen en we waren ook weer erg snel vertrokken (soorry voor degenen die er geweest zijn en het wel geweldig vonden). Het was ook mooi, maar zó duur en zó toeristisch!

Zijn dus vandaag weer terug in Cuzco, je moet weer de hele weg terug voor je verder kan en we gaan vandaag buskaarten kopen voor Puno, we gaan richting Bolivia!!!! Zin in!!!!

Groetjes aan iedereen en een dikke kus

Sanne

Fijn fijn fijn allemaal...
wat een belevenissen!! klinkt nog steeds super!

Viel spass (met ringel-s) en dikke kus en knuffel!

janneke

nu maar weer eens hier een berichtje
wat een prachtig verhaal weer
jullie kunnen wel een boek uit gaan gaven
als jullie terug zijn!
hier geen afritsbroeken enz. maar gewoon
werkkleren(haha)
bolivia moet ook weer erg mooi zijn zegt men
lijkt het ook nog een beetje op elkaar
of is elk land weer anders?
hoop dat Mark gauw opknapt!!!

liefs

herman & ria

Bedankt voor de kaart: echt leuk!!!!
Na een week genieten van onze tweede kleindochter Noor!!! Nu weer lezen over jullie avonturen.
We grijnzen bij het afritsbroeken verhaal...dat gevoel hebben wij al op Terschelling...
Kunnen ons helemaal voorstellen hoe dat voelt daar boven op zo'n bijzondere plek!
Eigen keuzes maken blijkt ook hier weer de beste manier om de wereld te ontdekken.
Geniet nog verder en vooral van elkaar!!
Wij lezen graag mee..
Liefs uit Veenendaal.

oda en ruud

Hoi Mark en Jorike
Bedankt voor de leuke kaart,we hebben net op de site de verhalen gelezen.Wij willen nog steeds een keer naar macchu picco ,maar dan met afritsbroeken en wandelschoenen een tocht van 4 dagen.Wij zijn ook op de galapagos eilanden ,geweest,Ruud is onderweg zo beroerd geweest op een klein bootje,daarom wil hij nu niet meer naar antartica ,bang dat hij weer zo zeeziek wordt.
Maar wij vonden het zwemmen met de zeeleeuwen heel mooi en de blauwvoeten zien dansen was ook indrukwekkend.
Goed dat jullie weg zijn uit equador,want het is daar nu onrustig
Veel plezier nog in Columbia en niet teveel coca bladeren meer eten,krijg je groene tanden van
Lieve groet'n van Oda en Ruud

Jiddo

Oladieheee..

camera kwijt, dus ws foto;s ook. Das dus zwaar kl*t*!! Gelukkig hadden jullie wel duitsers van jullie leeftijd die mee gingen op reis. Vielen spass met ringel S..

Kuss

Luc & Maarten

M to the G, alias Hollydayman!

Goed je foto's te zien! Ziet er weer strak uit in je strakke jacky en, naast de bus doe je het ook erg lekker! Hoeveel Erlenmeiers hebben jullie al gehad? Neem aan dat je hem, op de foto's na dan, altijd om dat strakke buikie van je hebt hangen. Hebben ons net maar eens old school van een goede burger voorzien. Have fun!
Mzzls!