markjorike.reismee.nl

Laatste week Ecuador en Peru (Lima, Cuzco)

Hoi allemaal,

Is alweer een tijdje geleden maar hier is weer een verhaal vanuit de andere kant van de wereld. Hebben in Ecuador een vliegticket geboekt naar Lima (omdat we 24uur in de bus echt niet zagen zitten) maar dit betekende wel dat we nog een weekje langer in Ecuador moesten blijven. Op zich geen probleem want er waren nog plaatsjes aan de kust die we niet hadden gezien. Zijn de volgende dag met de bus vertrokken naar Montanita (volgens de Lonely Planet en anderen die we hebben gesproken een leuk surfersdorpje). Daar aangekomen zijn we allereerst op zoek gegaan naar een goed en rustig hostel (maar dit bleek lastiger te zijn dan we dachten). Om een beetje een beeld te schetsen van hoe het daar was: het leek alsof we een filmset in liepen van Zoolander en dan voornamelijk het huis van Hansel (voor degene die Zoolander hebben gezien zullen begrijpen wat we bedoelen). Alleen maar mensen met dreadlocks, wijde poepbroeken, van die mensen die anders willen zijn dan anderen, maar eigenlijk zien ze er allemaal hetzelfde uit.

Die nacht niet echt lekker kunnen slapen want het was een vrij rumoerig dorpje, dus hebben besloten om de volgende dag door te gaan met de bus naar Porta Lopez.

Daar aangekomen weer op zoek gegaan naar een hostel, de meeste hostels waren vol of hadden plek maar dan was het smerig of klein of duur. Na een uurtje rond te hebben gelopen kwamen we (met de hulp van een tuktuk chauffeur) bij een leuk hostel.

Hebben voor de volgende dag een tour geregeld. Kwamen eerst langs het strand waar alle vissers net hun gevangen vissen hadden neergelegd. Zoiets hadden we nog nooit gezien, roggen, zwaardvissen, haaien noem maar op en het lag daar op het strand. Een visser vertelde aan Mark dat de luxe vissen doorgevlogen worden naar Japan.

Dit was een tour waar we walvissen gingen kijken (die hebben we ook echt gezien) dit was erg indrukwekkend. De walvissen zijn drie maanden bij de kust van Ecuador en zwemmen dan naar Antartica. Wij hadden dus precies geluk, meest indrukwekkende was dat de mannetjes indruk maakten op de vrouwtjes door uit het water te springen!!!!

Zijn vervolgens na het walvissen kijken naar Isla de Plata gevaren, dit is een eilandje aan de kust vlak bij Porta Lopez. Hebben hier een wandeltocht gedaan, in de hoop om de albatros te zien. Helaas hebben we deze niet gezien maar we veel blue foot boobies en green foot boobies. Hebben die avond in een restaurantje vis gegeten (zeebaars en zwaardvis).

Vanuit Guanquil (waar we weer terug kwamen na een week) zijn we naar Lima gevlogen, wilden meteen doorvliegen naar Cuzco, maar er was alleen een vlucht voor de volgende ochtend. Wilden niet in Lima blijven omdat we van veel mensen hadden vernomen dat dit niks was, te gevaarlijk. Zijn naar een hotel vlak bij het vliegveld gegaan, hebben hier een kamer met jacuzzi geboekt. Heerlijk uitgerust en de volgende dag naar Cuzco vertrokken.

Hier aangekomen op zoek gegaan naar een goedkoop en goed hostel, dat bleek wederom een uitdaging want dit is de meest toeristische plek waar we tot nu toe zijn geweest. Alles is duur en niet goed. In een steegje zag Mark echter een hostel, hier gaan kijken en bleek goedkoop en mooi.

Zijn door het stadje gaan lopen (heeft wel wat weg van Rome), waar de Alpaca´s over straat lopen (ze maken wel erg lekker warme truien en mutsen van die beesten). Het is hier overdag lekker weer (zonnetje) en ´s nachts is het ijskoud. Lijkt een beetje op een skidorpje.

Volgende dag opgestaan en Jorike merkte wel dat ze wat te actief was geweest gisteren (trappen op lopen, rondbanjeren door de stad). In de middag werd dit erger, hoofdpijn, weinig zuurstof en erg sloom. Jorike heeft last van de hoogte (zitten nu op 3300meter) wat trouwens niks met fitheid te maken heeft, als je bloeddruk laag is dan heb je sneller last van de hoogte.

Zijn naar een café gegaan en hebben hier een pot coca bladeren thee besteld. Ja, Herbert je had gelijk we gaan coca bladeren drinken, eten als gekken denk ik. Deze blaadjes zorgen ervoor datje bloeddruk omhoog gaat en dat je geen last meer hebt van hoofdpijnen, sloomheid. Hebben de eerste dag te actief gedaan, ze raden je namelijk aan om 2 dagen rustig aan te doen. Maar goed we hebben de coca bladeren (waar ze overigens ook chocolade en dropjes van maken).

Wilden gisterenavond wat informatie gaan inwinnen om vandaag naar de Sacred Valley te gaan of naar Machu Picchu. Kregen we doodleuk te horen dat het vandaag niet mogelijk was om weg te komen uit het dorp. De inwoners zijn aan het staken (tegen verhogingen prijzen water) en blokkeren vandaag de wegen en rails. We hebben dus vandaag nog een verplichte rustdag.

Mark heeft vanochtend ontbijt op bed verzorgd (romantisch) en zitten nu achter de pc.

Hopen dat we morgen wel het doprje uit komen want ze kunnen niet garanderen dat het 1 dag duurt.

Dikke kus voor iedereen van ons!

jeroen

heeeee luitjes,

Wat weer een gave verhalen. Jorike, als je nu de lage bloeddruk combineert met het drinken van rode wijn heb je volgens mij een super combi!!!!!

Veel plezier nog.

Mzl

maaike

foot boobies, wat zijn dat???

jorike

Dat zijn vogels met blauwe pootjes ;)