markjorike.reismee.nl

Galapagos (Santa Cruz, Isabela en San Cristobal)

Dag lieve allemaal,

Hebben eindelijk een internet cafe gevonden en zetten even een verhaaltje op de site over de Galapagos.

Zijn aangekomen op Santa Cruz (het hoofdeiland van de Galapagos) en hebben een upgrate gehad in het vliegtuig omdat we zo lang waren (first class gevlogen). Vanuit het vliegtuig met de bus naar een boot en vervolgens weer in de bus. Met de backpacks achterop de rug naar hostel gelopen. Zijn daar geinstalleerd en zijn vervolgens naar het onderzoekscentrum (Turtle farm) van Darwin gegaan. Waar je kan rondlopen tussen de schildpadden (en dit zijn gigantische beesten, niet een schilpdpadje zoals Maaike vroeger had als huisdier).

Volgende dag hebben we een tour gedaan (tour de Bahia), we gingen met een bootje naar een snorkelplek (Loberia) en hebben hier gesnorkeld. Het water was IJS koud (ze hadden verteld dat ze wetsuites zouden meenemen, maar helaas was dit niet zo) maar we hebben wel met 3 zeeleeuwen gezwommen en dan maakt het koude water niet veel uit.

Uit het water op de boot was wel ERG koud en laten wij dan net weer een handdoek zijn vergeten, gelukkig was er een ouder Engels stel mee die een handdoek over had. Naar een volgende snorkel plek gegaan maar hier waren niet veel dieren te zien. Wel veel vogels (freaky birds, pelikanen).

Daarna moesten we ons weer aankleden en gingen we wandelen over een gedeelte van het eiland, erg mooi (vulkanisch) en hebben we heel veel iguanas gezien (die zijn op alle eilanden, in grote getallen). Toen weer op de boot naar een volgende wandelspot, Grietas, dit was een soort kloof met water. Waar allemaal stoere jongens vanaf doken, om hier te komen moesten we een aardig stuk lopen over allemaal rotsen (lastig lopen met slippers, en de anderen allemaal op wandelschoenen haha).

De laatste dag op dit eiland hebben we in de ochtend op een heel mooi strand gelegen (wit zand en blauw water) tot een uur of 1, moesten namelijk daarna de boot nemen naar Isla Isabela (het grootste eiland van Galapagos).

De boot tocht was aardig hobbelig (de zee was vrij onrustig). Hebben er 2 uur over gedaan en daar aangekomen stond een meisje van het hotel ons op te wachten, relaxt zou je denken, maar zij vertelde dat we met een taxi naar het hotel zouden gaan en dat we zelf moesten betalen (waarom kom je ons dan ophalen???).

Door het stadje gelopen en omdat het al bijna donker werd hebben we bij een strandje gezeten en wat biertjes gedronken (back in time met goede jaren 80 muziek). Hebben het een beetje laat gemaakt en hebben de volgende dag mountainbikes gehuurd om over het eiland te cruizen. Zijn naar de Muro de las Lagimas (muur van de tranen) gefietst (monument van na de oorlog)en onderweg moesten we oppassen om niet over de iguanas en schildpadden te fietsen.

De volgende dag hebben we kaartjes gekocht voor de boot terug naar Santa Cruz en vertelde de vrouw van het hostel dat we nog een tour wilden gaan doen en dan om 18uur de boot terug zouden nemen, zij keek ons vreemd aan en zei uiteindelijk dat de boot alleen om 6uur in de ochtend gaat. Haha dus hebben we de datum veranderd en zijn we een dag langer gebleven zodat we nog een tour konden doen.

Die avond gegeten bij een tent waar je alleen kan eten als je dit een dag van tevoren aanvraagt. Hebben een super romantisch tafeltje gezeten (die de eigenaar speciaal had gedekt voor ons met een kaarsje en bloemen) en vis gegeten.

De dag erna zijn met een groep en een gids naar de vulkaan gehiked (Sierra Negra) de een na grootste vulkaan ter wereld, de grootste is in Tanzania. Dit was indrukwekkend want we hadden allebei nog nooit een vulkaan gezien. Hebben een stuk om de vulkaan gelopen en vanuit een bepaald punt kon je de andere vulkanen van het eiland ook zien (4 andere vulkanen, dat is nog eens een uitzicht). De terug weg begon het te regenen en dan lopen door mul zand is niet lekker, we kwamen doorweekt en bruin door het zand aan bij het busje.

In de middag hadden we nog een tour (weer een tour de Bahia) waar we over een zwart vulkanisch gedeelte hebben gewandeld en zijn gestopt bij een slaapplek van white tip sharks, die lagen daar te slapen tot de nacht valt en ze gaan jagen (het waren er super veel).

Zijn naar een snorkel plek gegaan (dit keer met wetsuite) en zijn het water ingegaan, waar we zeeschildpadden hebben gezien, dit doet denken aan de schildpadden in Finding Nemo. Jorike bevroor na een paar minuten (kapot wetsuite) en is eruit gegaan, Mark is verder gaan snorkelen en heeft nog een grote rog gezien.

Om 6uur in de ochtend in de boot gestapt (VROEG!!!) en hebben de boottocht from hell gehad, de zee was super ruig en de kapitein deed maar wat (van de 10 mensen hebben er 2 overgegeven, wij niet). Dus een beetje gedesorienteerd aangekomen op Santa Cruz.

Hebben echt een dag nodig gehad om bij te komen, haha.

Nu zitten we op het eiland San Cristobal, en de boottocht hierheen was erg rustig vergeleken met de vorige. Hebben een middagje op een strand gelegen waar een zeeleeuwen groep bivakeerde (het mannetje heeft de hele middag laten weten dat hij de baas is, door te balken en gillen als een malle).

Zijn gisteren een dag naar Loberia gegaan, waar zeeleeuwen kolonies zitten en hebben hier een wandeling gemaakt naar een grote rost met een super mooi uitzicht over het strand en rotsen.

Eten hier elke avond kreeft (heerlijk, heerlijk) en gaan morgen nog een tour doen of misschien duiken. Dan vliegen we 10 september terug naar Guanquill.

Oh en Ria en Herman, die foto van de Darwin vink hebben we gemaakt

Laughing

Dit was even in het kort wat we hebben gedaan en meegemaakt, zijn denk ik nog veel vergeten, maar we maken zoveel mee....

Dikke kus van ons aan iedereen

maaike en michel

leuk leuk leuk...
wij gaan hopelijk ook zeehondjes spotten dit weekend (wel even wat anders dan bij jullie)!
zullen aan jullie denken,
kus m en m

jeroen

gaaf man al die verhalen. Als ik het lees krijg ik zelf ook weer de reiskriebels....
Vooral het op bonnefooi gaan mis ik hier en jullie, dagje langer is ook prima!!!!!!!

Geniet er maar goed van.

Groetjes uit Houten

Mzl

herman & ria

Super!! vanaf nu is dat soort onze favoriete vogel!!
Wat een beeldende verhalen....we konden deze keer die zeeleeuwen bijna horen...
Heerlijk voor jullie om zo samen al dat moois te beleven.

marjan

hé jullie, had al even niet op jullie site gekeken, maar vannacht heb ik over jullie en jullie reis gedroomd en ben meteen ff jullie laatste verhalen gaan lezen, hi ;-)
erg leuk allemaal, krijg hier helemaal de kriebels en zou ook wel weer op reis willen... door jullie verhalen is het weer helemaal gaan leven bij mij... vandaar mn droom denk, haha
have fun en... ik reis een beetje mee ;-)
xx marjan