markjorike.reismee.nl

Argentinie, Uruguay en Chili

We waren gebleven bij dat Mark bij de garage was om de bumper te laten vervangen en de auto te laten uitdeuken. Don Alejandro had garage ‘Ricky' aangeraden want daar had hij de auto zelf ook gekocht. Mark met die twee gasten van het verhuurbedrijf erheen en daar weer de schade bekeken. Ricky zei dat het misschien handiger was om een bumper van een ander merk erop te zetten en een ander achterlicht maar dat zag het verhuurbedrijf niet zo zitten. Misschien was het dan een idée om naar de onderdelenshop in het plaatselijke stadje te gaan, Ricky zou dan mee gaan en korting bedingen. Zo gezegd, zo gedaan, en daar sta je dan in een Argentijnse onderdelen winkel een korting te bedingen op een VW bumper en licht...uiteindelijk nog gelukt ook!

Die twee jongens van de verhuur brachten mark weer snel terug want een van hun had nog een kebap tent en die moest snel open; hij was al te laat. Al met al echt prima lui want als je dit was overkomen bij Budget of Avis dan was het een stuk duurder geworden J Dus voor iedereen die een auto wil huren in Salta in het noorden van Argentinie: Puscacar! Handen geschud en weer es een flesje Argentijnse champagne opengetrokken om te vieren dat het allemaal goed was afgelopen.

Vanuit Salta hebben we de bus genomen naar Rosario, waar voetballer Messi vandaan komt trouwens. Deze stad ligt aan het water, weinig toeristen dus echt prima! Op zondag zit iedereen lekker aan de rivier wijntjes te drinken en te bbqen, heel anders dan in NL....zelf hebben we jammer genoeg niet gebarbecued dat moeten we maar es inhalen in Australie.

Niet heel veel gedaan, weer verschillende champagnes gedronken en een heel fout festival bezocht: een soort braderie waar informatie werd gegeven over ALLE landen ter wereld, aldus de -altijd aardige en broodeerlijke- taxichauffeur die ons naar het hotel bracht, haha! We schrijven dit omdat we nogal eens onenigheid hebben met taxis, zo ook deze in Rosario...hij bleef maar volhouden dat de taximeter een GPS was en dat we echt 10 euro moesten betalen voor de rit. Mark zei dat hij geen kind was en geen idioot en dat de taxichauffeur toch echt moest toegeven dat dit een meter was. Hij hield echter voet bij stuk zoals altijd, hier is echt weinig tegen te beginnen vrezen we...

Na de wereld braderie beurs naar het hotel gegaan en bij het zwembad gaan liggen. Komt er op een gegeven moment een verwarde kale Nederlander aan die zegt: He, komen jullie uit Nederland? Wij zeggen ja. Stort die vent, Paul, zijn hele hart uit over zijn vrouw die hem heeft verlaten, zijn problemen met de Argentijnse politie, geld dat ie niet meer heeft en een of andere Green card die hij zou krijgen maar toch ook weer niet. Oh oh Pistolen Paultje dachten we toen ie weg was, hij ging een baan te regelen in het hostel. Mark merkte trouwens ook dat hij 30 jaar is geworden, aangezien een 18 jarig ventje uit NL achter hem aan kwam in het hostel en zei: meneer, meneer, heeft u mijn boek misschien gepakt?

Na Rosario zijn we naar Buenos Aires gegaan, een hele mooie stad voor iedereen een aanrader. Omdat we veel in steden geweest zijn, zijn we hier maar kort geweest. Hier gaan we zeker nog een keer terug! Hebben hier alleen het verkeerde hostel gekozen, hier kwam onze nachtmerrie weer tot leven (stapelbedden met in elkaar zakkende matrassen en jonge mensen).

Na Buenos Aires hebben we een Ferry genomen naar Uruguay, die bracht ons na 3uur naar Monte Video, waar we meteen op een bus stapten naar Punta del Este (een kustplaatsje die wel wat weg heeft van Scheveningen in de zomer). Hier hebben we heerlijk op het strand gelegen en foute films gekeken op de hotelkamer.

Vervolgens na 3dagen hebben we een busrit genomen naar Mendoza vanuit Monte Video, dit duurde 24uur (gelukkig kregen we onderweg Machette en Green Mile te zien). Aangekomen in Mendoza hadden we een leuke B&B op het oog en hebben hier 4 nachten geslapen. Hebben de eerste dag een was gedaan in een wasserette. ‘s Avonds zijn we uit eten gegaan en hebben steak gegeten. De volgende dag hebben we in de supermarkt boodschappen gedaan en zijn op gehuurde fietsen naar een park gegaan en hebben hier heerlijk decadent gepicknickt.

De dagen daarna hebben we ook tussen de middag gepicknickt omdat het ons zo goed was bevallen.

In de B&B zaten nog twee Nederlanders (Michiel en Charlotte, leraar aan Vu en geneeskunde studente uit Amsterdam), zij kwamen met het idee om met z'n vieren een auto te huren en de omgeving te verkennen. Dit hebben we dan ook gedaan de dag erna. Zijn naar de hoogste berg van Amerika en het zuiderlijk halfrond gereden (de Aconcaqua, van 6900meter hoog), hebben geluncht in een bergdorpje, we hebben een leuke dag gehad.

De volgende dag hebben we een bus genomen naar Chili (rechtstreeks naar Santiago de Chili, want we hadden nog 4dagen voor we zouden vertrekken uit Zuid Amerika).

Zaten in een mooi en rustig hostel in Santiago, deze werd gerund door een stille maar lieve man met een super vette hond (Andrescito, een kruizing tussen een labrador en een duitse herder). Hij maakte de lekkerste ontbijtjes die we in 5 maanden hadden gegeten (met vers fruit, pannekoekjes met chocoladesaus en verse jus). We kwamen er na 1dag achter dat de eigenaar ziek was (iets met zijn maag, en dat hij alleen uit bed kwam om ontbijt te maken voor zijn gasten). Dit vond Jorike zo zielig voor de hond dat zij aanbood om de hond uit te laten, dit voorstel werd erg gewaardeerd en dit betekende dat wij twee dagen de hond hebben uitgelaten in de stad van Santiago.

De laatste ochtend werden we opgehaald door een super mooie taxi (met een vrouwelijke taxichauffeuse, de eerste in 5 maanden) en hebben eindelijk een keer een goede ervaring gehad met een taxi rit. Zij bracht ons naar het vliegveld waar onze reis naar Frans Polynesie begon.