markjorike.reismee.nl

De ' horror' vluchten gevolgd door Frans polynesie

Hoi Allemaal, Na lange tijd zetten we dan eindelijk weer een verhaal op de onze site. Het stuk van Argentinie, Uruguay en Chili komt na dit verhaal. Eerst het verhaal van de reis van Chili naar Frans Polynesie: De vlucht begon 's ochtends vroeg vanuit Santiago de Chili, hier hadden we een vlucht van 3uur naar Lima, vervolgens moesten we een tijdje wachten op Lima om op een vlucht van 3 uur te stappen naar Costa Rica, hier gingen we vervolgens op een vlucht van nog een 3 uur naar Mexico City, hier moesten we 9uur wachten op de vlucht naar LA. In Mexico City was het nacht, dus hebben we op het vliegveld (op de grond, met airco en langslopende mensen) moeten slapen. Vervolgens een vlucht naar LA, waar we een hele dag hebben moeten doorbrengen. Dit kwam echter wel goed uit want zoals jullie weten hadden we nog geen nieuwe camera, die hebben we dus in LA gekocht. De vlucht naar Frans Polynesie (Tahiti, Papeete) was nog 5uur, aangekomen op Papeete zouden we nog een dag hebben voordat we een vliegtuig zouden nemen naar Huahine (een eiland een half uur verwijderd van Tahiti). Gelukkig konden we deze vlucht omboeken en vlogen meteen door naar Huahine. Daar aangekomen (een vliegveld bestaande uit 1 huisje) waren we vergeten te mailen naar de eigenaren van Chez Gynette, het pensioen waar we sliepen. Dus hadden we geen taxi rit naar het stadje, maar gelukkig stond daar Jose (herinneren jullie hem nog uit Colombia?) die ons voor 5euro de man we een ritje naar de stad aanbood, met vijf andere toeristen. Alles ingeladen in het busje en op het moment dat Jose weg wilde rijden bleek dat de bus een lekke band had. Om de hoek stond gelukkig een vriend van Jose met een truck en heeft Jose die auto geleend en ons afgezet. Aangekomen bij Chez Gynette (wat een super mooi en gezellig pensioen is) hebben we spullen gedropt en zijn naar de supermarkt gegaan. Hebben stokbrood en La Vache Qui rit ingeslagen en zijn naar het strand gegaan. Eindelijk waren we in het paradijs aangekomen (zoals jullie wel kunnen zien op de foto's). De dag erna hebben we een scootertje gehuurd en zijn over het eiland gaan toeren. We leken inderdaad op Bob en Annie!!!! Volgende dag hadden we ingepland om een toer te doen, alleen kwamen we erachter dat hier de zuid Amerikaanse houding/ laksheid nog steeds van pas is. Mark was namelijk ruim op tijd gaan vragen of de toer door zou gaan, vervolgens beloofde de vrouw ons te bellen (wat natuurlijk niet gebeurde) en de volgende dag zijn we zelf langs gegaan en hoorden: 'no sorry no tour'. Hadden gelukkig een backup plan en zijn met een GRATIS boot naar een nabijgelegen resort gegaan en hebben hier op het strand gelegen en cocktails gedronken. Hier hebben we ook een GRATIS kano gevaren, dat doen alle locals ook in Frans Polynesie. Hebben onderweg een MantaRay gezien (een enge grote donkere vlek in het blauwe water). Mark wilde dolgraag naar de ring om het eiland kano varen maar Jorike had het na een half uurtje wel gezien. De volgende dag hebben we op het strand gelegen en zijn in de middag terug gebracht naar het vliegveld om door te vliegen naar Raiatea (15 minuten vliegen). Hier aangekomen werden we opgehaald door Max (hij zei dat hij een fransman was, maar zag eruit en praatte als een duitser), de eigenaar van Bellevue Pensioen, in een safari jeep, Jorike achterin de Jeep met alle tassen. Aangekomen bij Bellevue bleek dit inderdaad een Bellevue (mooi uitzicht). hadden zelfs een zwembad tot onze beschikking. We hebben inmiddels door dat alles zo snel mogelijk geregeld moet worden dus hebben meteen aan Max gevraagd om toers te regelen, omdat Mark erg graag op een Motu (onbewoond eiland) wilde staan en Jorike erg graag wilde duiken. Max kwam echter na een half uur langs en vertelde dat de toer niet door ging en dat we zelf geen boot konden huren, wat de boot met 9PK was kapot. Uiteindelijk kwam Jorike met een meesterlijke oplossing, om de duikschool te vragen ons op een Motu te droppen en vervolgens na een aantal uur ons op te halen voor een duik. Gelukkig kon dit en hebben we dit gedaan! Dit was echt een paradijselijke ervaring. Op de Motu waren alleen wat meer mensen (zaterdag) maar wat een bijzondere ervaring. Ook het duiken was super mooi, helder water en ontzettend veel vissen, hebben zelfs reeftip haaien gezien. De dag erna hebben we een autootje gehuurd en hebben het eiland over gereden. Hebben met de huurauto GEEN problemen gekregen en zijn door de eigenaar van het autoverhuur bedrijf afgezet op het vliegveld, na een vlucht van 45min aangekomen op Pateete, zo rond 19.30uur en volgen pas om 7.40uur door naar Auckland. We hebben daarom weer een nachtje doorgehaald op een vliegveld (hier was het alleen lekker warm en weinig mensen die langs liepen). De vlucht naar Auckland was gelukkig maar 5 uurtjes en konden hier op een GRATIS shuttlebus stappen naar het centrum van Auckland. Zijn hier eerst een kop koffie gaan drinken om te kijken waar we wilden slapen, hier zijn HEEEEEEL veel hostels met allemaal 18jarige kinderen, laten we hier nou net geen zin in hebben. Jorike is vervolgens op pad gegaan om te zoeken naar een andere plek (gelukkig spreken ze hier Engels en geen Spaans of Frans). Hebben een hotel gevonden en hebben daarna een heerlijk stuk Nieuw Zeelandse lam gegeten in de stad met een biertje en een lekker glas wijn. Gisteren hebben we door de havens en centrum gelopen van Auckland en een plan gemaakt voor de komende tijd. Toch hebben we wel een beetje last van het tijdsverschil, eerst wat het namelijk 11uur vroeger dan in Nederland en nu is het ineens 12uur later, we hebben tijdens de vlucht naar Nieuw Zeeland gewoon een dag overgeslagen! Morgen zijn we van plan om met de Ferry naar in de buurt gelegen eilanden te gaan, maar als het regent (zoals het vandaag doet) kan dat plan nog wel een veranderen. Nu zijn jullie weer wat meer op de hoogte en volgt het verhaal van ons einde in Zuid Amerika na dit verhaal. Dikke kus

Sanne

Hee lieve mensen,

Was inderdaad tijd om weer eens een verhaaltje te plaatsen... En wat een verhaal dat het was! Vet mooi allemaal en Jorike, vindt dat we echt sowieso als je terug bent een keer moeten gaan duiken!!
kus!

Lausman

Yo ! Alles goed ? Leuke verhalen! Nog een fijne kerst en nieuwjaar gewenst en de groeten uit aruba !

johanna.smit@upcmail.nl

Jorike, nog proficiat met je verjaardag!

Verder ook een goede kerst en jaarwisseling gewenst in dit lekkere warme land.

Volg jullie verhalen en prachtige foto's met veel plezier en een beetje jalousie!

Geniet ze verder, groetjes Joke Smit